PÅ MESSE: Anders Hagsveen (t.v.) og Michael Rask presenterte sine nye akebrett på Norspomessen. De to har etablert selskapet Snowcon. FOTO: MORTEN DAHL
Video

SKAL GJØRE AKING MER POPULÆRT

PÅ MESSE: Anders Hagsveen (t.v.) og Michael Rask presenterte sine nye akebrett på Norspomessen. De to har etablert selskapet Snowcon. FOTO: MORTEN DAHL

I Alpene er aking veldig populært, og det arrangeres konkurranser. I Norge er aking først og fremst en aktivitet, eller lek, for barn. Nå vil Snowcon revolusjonere det norske akemarkedet med to nye akebrett-merker.

BIG BUSINESS: I Alpene er aking en stor aktivitet. Det arrangeres blant annet egne mesterskap og cuper. FOTO: SNOWCON

BIG BUSINESS: I Alpene aking en stor aktivitet. Det arrangeres blant annet egne mesterskap og cuper. FOTO: SNOWCON

Snowcon ble etablert i Norge i fjor, og deltok for første gang på Norspomessen i januar. Snowcon leverer akebrett av en spesiell type, som framstår som både morsomt og trygt.
Big business i Alpene
– Jeg oppdaget denne akebrett-typen på en alpinferie i Østerrike for noen år siden. Da jeg prøvde det, var det kjempemoro og ungene mine slåss om å få bruke akebrettet. Jeg måtte rett og slett dra til butikken og kjøpe ett til. I Alpene er denne typen aktivitet big business – både som lek og moro, men også som konkurranser. Det arrangeres flere mesterskap og cuper gjennom hele vinteren, sier Anders Hagsveen. Sammen med Michael Rask har Anders etablert Snowcon Norge. Merkene de distribuerer i Norge heter Minibob og Zipflracer. Dette er akebrett produsert i Tyskland. Akebrettet er produsert i solid, formblåst plast og du sitter oppreist med en slags spak mellom beina. Du kan dermed styre brettet med kroppsvekten eller styrespaken, og du kan du bremse med beina. De to mener at Stiga Snowracer er den største konkurrenten, men at det likevel er noe annet enn de nye akebrettene deres. Minibob blir ofte kalt «Das Original» i Alpene og har vært produsert siden 1976. Akebrettet har knapt nok endret seg siden da.

Akemiljø i Norge også
– Vi prøver nå å etablere et miljø for disse akebrett i Norge også. De butikkene vi har hatt kontakt med, synes produktene er veldig interessante, og ønsker nyvinninger innen akebrettkategorien velkommen. Vårt mål med å delta på Norspomessen er å gjøre Snowcon og brettene mer kjent, og å få akebrett ut slik at bransjen kan få testet det. Da er jeg ganske sikker på at de vil se at dette kan bli en salgssuksess, sier Rask, som er daglig leder i selskapet. Tilbakemeldingene fra fjorårets testbutikker er entydig positive. Vi distribuerer gjerne promotion-video sammen med akebrettene, noe som øker kundens interesse for produktet og bidrar til økt salg. Han sier at selskapet også satser mye på events og arrangementer, og at alle tilbakemeldinger de har fått, har vært udelt positive.

Fornøyd med messen
– Vi har vært fornøyd med Norspomessen så langt. Mange har kommet innom for å se nærmere på produktene, og vært interessert i dem, sier Michael Rask. Vi har solgt over forventning, og ser frem til tilbakemeldingene fra opinionslederne. Snowcon har lager i Bærum og kan levere akebrett omgående.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.